NK Cross 2019

Geschreven door: David Timp

Zondag 25 februari was het tijd voor het NK Cross. In tegenstelling tot vorig jaar werd het NK Cross dit jaar niet gelopen in het Amsterdamse bos, maar in Kraggenburg, gelegen in de Noordoostpolder in Flevoland. Dit betekende natuurlijk ook een ander parcours. In plaats van glibberen en glijden door de modder, bestond het parcours dit jaar uit pittige klimmetjes door mul zand, met tussendoor stukken verhard klei.

De omstandigheden waren top; de hele middag volop zon en weinig wind. Vier haasjes stonden aan de start. Geke was daarnaast meegereisd als fanatiek supporter. Als eerste was het de beurt aan Gian en David. Zij stonden aan de start voor de korte cross van 2,5 km. De start was chaotisch te noemen. Omdat iedereen goed uit de startblokken wilde komen, werd er bij de start flink geduwd en gebeukt om een goede positie in het veld te bemachtigen.

David kwam goed weg en wist zijn positie redelijk voorin het veld te behouden. Gian had pech en werd bij de start dusdanig uit balans gebracht dat hij ter aarde stortte. Hierdoor begon hij helemaal achterin het veld. Hij wist zich knap terug te knokken en bleef maar concurrenten passeren. Uiteindelijk resulteerde dit nog tot een zeer knap eindresultaat in de middenmoot, maar hij gaf zelf ook al aan dat er door zijn slechte start natuurlijk meer in had gezeten. Vervolgens was het de beurt aan Lotte, die deelnam aan de lange cross van 8 km. Zij liep een zeer stabiele race van hoge kwaliteit. Met een vijfde klassering achter toppers als Jasmijn Lau, Ruth van der Meijden, Jacelyn Gruppen en Andrea Deelstra mag zij terugkijken op een geslaagd NK.

Tenslotte mocht Kamiel afsluiten met de lange cross van 10 km. In een zeer sterk deelnemersveld eindigde hij in de middenmoot. Hij kreeg al vrij snel tijdens de race last van zijn enkel en dit heeft er voor gezorgd dat hij nooit echt lekker in de wedstrijd heeft kunnen komen. Volgens de laatste berichtgeving is de blessure gelukkig niet al te ernstig. Na een lange dag vol spektakel keerden de moegestreden Haasjes huiswaarts.