NK 10 km

Geschreven door Geke Kloosterziel:

Voor degenen die niet te laat waren met inschrijven, stond afgelopen weekend het NK 10 kilometer op het programma. Er stonden helaas maar drie haasjes aan de start waarvan er slechts één als zodanig te herkennen was. We kunnen wel stellen dat de crème de la crème van de Nederlandse wegatletiek aan de start stond, en bijna alle haasjes konden goed meedoen in het veld.

Hoewel Luuk vorig jaar het clubrecord net niet had verbroken in Schoorl, bleek hij tijdens deze wedstrijd een stiekem plannetje te hebben voor een nieuwe poging. Hij verscheen zonder horloge aan de start en wilde puur op gevoel lopen. Lotte heeft al twee clubrecords in bezit natuurlijk. Die op de 10 km en die op 15 km met een mokersnelle tijd tijdens de Zevenheuvelenloop. Maar wat zou erin zitten als ze vijf kilometer minder hoeft te rennen en al na 10km kan stoppen? Het kon wel eens een snelle race worden!

Luuk mocht al eerste weg (spoiler: hij was ook als eerste terug). Vijf minuten later werden ook Lotte en Geke weggeschoten. Alle drie gingen ze hard van start! Helaas kon Geke dat tempo maar een kilometer volhouden omdat ze het weer te hoog in d’r bol had en te hard was gestart. Lotte en Luuk daarentegen hadden hun race goed opgebouwd.

En toen was het na 32 minuten en 12 seconden zo ver: Luuk kwam over de finish! Een dik clubrecord dus! Lopen zonder horloge heeft goed uitgepakt voor hem, hoewel… Is het wel echt gebeurd nu de gps niet op Strava staat? Wie weet kunnen we ons hier tijdens de alv nog even over buigen.

Niet veel later kwam er een blauw shirtje richting de finish geracet. Het zal jullie niet verbazen dat onze supersnelle Lotte in dat shirtje liep. Met 35.47 op de klok finishte ook zij in een clubrecord. Bizar snel en het is de vraag of er ooit iemand anders dan Lotte nog aan het clubrecord gaat komen..

Geke had er wat meer tijd voor nodig door de kamikazestart. Vanaf kilometer drie moest ze strijden om vooruit te komen, maar ook zij heeft de 10km volbracht. Door haar snelle start en moeizame laatste zeven kilometers rijst de vraag of ze niet toch een sprinter is, of op z’n minst een sprila…

Anyways, het was een leuke wedstrijd waarbij er twee clubrecords zijn gesneuveld en Geke de finish ook heeft gehaald :) Op naar het NK indoor en het NK cross!